Din begäran behandlas.
Produktjämförelse
Högsta fyra produkter kan jämföras samtidigt. Begränsa ditt urval.
OK
Tidsgränsen för sessionen är på väg att gå ut på grund av inaktivitet. Klicka på OK för att förlänga tiden i ytterligare 120 minuter.
OK
Artikeln har lagts till i din lista.
Fortsätt handla
Witre AB Witre AB
  • Lista med föreslagna nyckelord
Lista med föreslagen webbsida och sökhistorik
Mitt konto
Beställningshistorik
Inköpslistor
Registrerade adresser
Personliga uppgifter
Logga in/Skapa konto
0

Du har lagt till % produkt(er) i kundvagnen: Du har lagt till en produkt i kundvagnen:

Gå till kundvagn Fortsätt handla
Kategorier

SE HELA VÅRT SORTIMENT

  • Lager & Industri
    < Lager & Industri
  • Verkstad
    < Verkstad
  • Förvaring & Pack
    < Förvaring & Pack
  • Kontor
    < Kontor
  • Avfall & Städ
    < Avfall & Städ
  • Kök & Lunchrum
    < Kök & Lunchrum
  • Säkerhet
    < Säkerhet
  • Utemiljö
    < Utemiljö
Erbjudanden

  • Alla varumärken
  • Produktlista A till Ö
  • Köpguider & Temasidor
Erbjudanden
Spåra din order Kontakta oss 031 706 10 00

Aktuellt hos Witre

  • Aktuellt - start
  • Aktuella erbjudanden
  • Produktlista A till Ö
  • Varumärken

Aktuella produkturval

  • Hemmakontoret
  • Det våras för uteserveringen
  • Hygien och smittskydd

Artiklar

  • 4 steg till en hållbar avfallshantering
  • Analysera kartlagg och planera
  • Informera trovärdigt miljoarbete

Köpguider

  • Absorbenter
  • Kontorsstolar
  • Pallyftare
  • Vagnar

Temasidor

  • Ergonomi
  • Avfallshantering
  • Omklädningsrum och klädskåp

En artikelserie om hållbar avfallshantering
#1 Informera

Trovärdigt miljöarbete – Nödvändighet och framgångsrecept för framtiden.

Informera MainBanner

Klimathot, flygskam, extremväder, skogsbränder, nedskräpning, ekosystem som försvinner… Klimat och miljö har verkligen utvecklat sig till ödesfrågor som engagerar och på många sätt definierar både tidsanda och samhälle. Med Greta Thunberg i spetsen har en ny generation trätt fram och satt agendan för framtiden.

– Allt fler organisationer inser att ett ansvarstagande i dessa frågor både är en nödvändighet och en framgångsfaktor! Att ta denna förändring på allvar och aktivt arbeta för att minska sitt klimatavtryck bidrar till en bättre värld, men är även en förutsättning för att säkra konkurrenskraft och lönsamhet för framtiden.

Bill Romanus

Vi pratar med Bill Romanus; pionjär inom miljökommunikation samt grundare och delägare i miljökonsultbolaget Ekosofia AB. Han har sedan början av 90-talet hjälpt företag ställa om till grönare verksamheter med analys och kommunikation som huvudsakliga verktyg.

– Vi startade den 7 maj 1993. Vi var inte först, men vi var nästan ensamma om att se detta ur ett strategiskt och kommunikativt företagsperspektiv. Mycket har hänt sedan 90-talet, förståelsen för dessa frågor har ökat markant och det är lättare att engagera företag och personal. Den mest påtagliga skillnaden har skett de senaste åren med ”Greta-generationen” – som dessutom är en global, internationell företeelse.

För att påbörja en omställning mot en grönare verksamhet, vilka åtgärder ger enligt dig mest effekt i detta arbete?

– Det finns inga snabba och enkla lösningar, men en förutsättning är att alla på företaget förstår varför – blir medvetna. En grundläggande miljöutbildning är ett bra sätt att tillgodose detta behov samt skapa förståelse, engagemang och legitimitet i miljöarbetet.

Vilka är då framgångsfaktorerna för ett miljöarbete som är hållbart och vitalt över tid?

– För att nå framgång och ta tillvara på de möjligheter ett grönare företagande kan ge måste man bedriva ett aktivt och medvetet miljöarbete samt ha förmågan att kommunicera detta såväl internt som externt. Här är trovärdighet ett absolut krav. Med andra ord: agera så att man är värd att tro på!

– Undvik även att tappa engagemang och momentum efter implementering: Höj ribban kontinuerligt, mät framgång och arbeta med incitament och delaktighet hos personalen genom t.ex. tävlingar eller andra motivatorer!

På Ekosofia har de sett att målstyrning generellt fungerar bättre än regelstyrning.

– Man måste visserligen ha rutiner och ibland instruktioner, men framför allt gemensamma mål mot vilka var och en, och på sitt sätt, kan sträva och ta ansvar för.

Enligt rapporter arbetar ca 80% av företagen aktivt med källsortering på arbetsplatsen*, ser du avfallshanteringen som en väsentlig del av ett företags miljöarbete?

– Ja, avfall är för många ett av de första och mest konkreta områdena att arbeta med. Det man kan ta på kan man också begripa. Det är också relativt enkelt att förstå och mäta de potentiella vinster som kan göras med en välfungerande avfallshantering.

Så med rätt process och rätt produkter finns pengar att spara!?

– Ja, precis! Därför är det också extra viktigt att detta arbete görs ambitiöst och på rätt sätt. Då kan man skapa framgång att bygga vidare på i det fortsatta miljöarbetet.

Läs även ”4 steg till en hållbar avfallshantering” eller kolla in vår temasida för mer inspiration, kategorier och hjälp att välja avfallshanteringsprodukter.


Utrusta din verksamhet för en hållbar och säker arbetsmiljö! Hos oss på Witre Manutan hittar du produkterna och kompetensen för att ta ditt avfallshanteringsprojekt i mål.


avfallshantering

Din beställning

  • Betalning
  • Leverans
  • Garanti & Retur

Witre Manutan

  • Om oss
  • E-handelslösningar
  • Miljö & Kvalitet
  • Köpvillkor
  • Integritetspolicy
[Footer_Right]
on reste en contact ?

Kontaktuppgifter

Witre AB
Argongatan 5
431 53 Mölndal
Org.nr 556354-5226
VAT.nr SE5563545226-01

Tel: 031 706 10 00
Fax. 031 706 10 10

Kontakta oss via sales@witre.se

Kontakta oss

  • Kontakta oss
  • Våra säljare
  • Offertförfrågan

Manutan Group

  • Om Manutan Group
  • Arbeta hos oss
  • Pressreleaser
  • Vår blogg

Discover our 26 subsidiaries in 17 countries.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
Copyright © 2020 Manutan. All rights reserved. Priser visas i svenska kronor (SEK) och är exklusive moms.