4 steg till en hållbar avfallshantering
Önskar du att det fanns en färdigpaketerad helhetslösning för avfallshanteringen på ditt företag?
Ja, visst hade det varit snabbt, smidigt och bekvämt! Tyvärr finns det ingen komplett lösning som kan appliceras på alla företag. Ett seriöst miljöarbete måste istället ses som ett fortlöpande projekt som skall utmynna i rutiner optimerade utefter de specifika förutsättningarna på just ert företag. Vi rekommenderar att ni avsätter tid samt följer dessa fyra steg: Analysera, Implementera, Informera samt Kvantifiera.
1. Analysera
Er första uppgift blir att identifiera och studera det avfall som genereras i verksamheten. Förutsättningarna varierar förstås och det är naturligt med olika fokus på ett t.ex. ett kontor jämfört med en produktionsavdelning. Ändå bör ni alltid se det som ett fältarbete i vilket det behövs observation och kartläggning av både material och personal.
Titta specifikt på:
- Vilka råmaterial som används
- Vilka aktiviteter som skapar avfall
- Avfallet i detalj: (Volym, vikt, typ av avfall, kvalitet på restprodukter etc.)
- Personalflöden (Hur många i personalen, hur de rör- och förflyttar sig samt behov av tillgänglighet och ergonomi.)
- Utrymmen (Storlek, tillgänglighet, miljö)
- Hur brådskande det är att behandla avfallet (arbetsmiljö, hälsa, ekonomi)
- De kostnader som idag kan relateras till hanteringen av restprodukter och avfall samt den potentiella besparing ett optimerat flöde skulle kunna medföra.
2. Implementera
Utifrån analysen och kartläggningen i steg 1 så kan ni nu utvärdera olika alternativ och ta fram konkreta lösningar för varje avdelning, arbetsmoment och avfallstyp baserat på arbetsmiljö, personalbehov samt gällande krav och regelverk.
Detta arbete kan utmynna i:
- Kravspec och kompletterande inköpslista för avfallshanteringsprodukter.
- Fastställa optimala platser och placeringar för avfallshantering.
- Organisering av avfallsflöden och källsortering.
- Avtal med externa parter om hämtning och behandling av restprodukter och avfall.
- Installering av processutrustning såsom t.ex. balpressar, pappersstrimlare, rullbanor, eller annan utrustning anpassad till verksamhetsspecifika material och flöden.
3. Informera
En välinformerad och motiverad personal är helt avgörande för en lyckad förändringsprocess! Detta gäller för hela organisationen, från företagsledning till servicepersonal. Ledningens stöd för ändrade rutiner och incitament behövs vid utveckling av företagskulturen och för att få med alla medarbetare på resan mot en hållbar avfallshantering.
Skapa förståelse, engagemang och legitimitet genom att kontinuerligt utbilda personal samt informera om tankarna kring varje förändring. Ett aktivt miljöarbete tillåts då genomsyra verksamheten och vinsten av det pågående arbetet tydliggörs.
4. Kvantifiera
För ett bestående förändringsarbete inom avfallshanteringen på ditt företag bör ni sätta upp ett system för kontinuerlig mätning och analys av nyckelfaktorer i den löpande verksamheten. Detta bör göras genom kvantitativ data såsom t.ex. automatisk mätning av avfallsvolymer, men även genom insamling av synpunkter och förslag från personal.
Se till att planera för hur denna information sedan skall användas på bästa sätt för att göra korrigerande insatser såsom förändrade rutiner eller kommunikation med personal. Här kan det vara lämpligt att arbeta med den övergripande 4-stegsmodellen för att se till att avfallshanteringen ständigt är aktuell och en del av företagets kontinuerliga utveckling.