Bättre ergonomi
på din
arbetsplats

Läs Mer

Ergonomi - Slipp onödig värk med rätt arbetsställning

Vi har alla känt värk i kroppen och stela leder, oftast i samband med att man har stått, suttit eller lyft på fel sätt. Det är många små detaljer som är nästan obetydliga på daglig basis, men som genom åren spelar stor roll i det långa loppet, till exempel som att ha rak hållning, att bära rätt samt att ha en välorganiserad arbetsyta. Detta vill vi motverka genom att erbjuda ergonomiska produkter som bidrar till att minska obehag på jobbet, vilket ökar arbetsnöjdhet, produktivitet och välbefinnande - och minskar kostnaderna för organisationen på lång sikt.

Ergonomi på kontoret

Det är påfrestande och slitsamt för kroppen att sitta i en dålig arbetsposition under en längre tid. Våra kroppar tar mycket större skada av dåliga arbetspositioner än man tror, därför är det viktigt att man sitter i en bra arbetsposition under sin arbetsdag. Vi har samlat alla våra ergonomiska produkter anpassade för kontorsmiljö, här hittar du rätt typ av kontorsstol och skrivbord som är anpassade för att ge en bra arbetsställning hela dagen.

Läs mer om våra ergonomiska produkter för kontor

Skrivbord

Skrivbordet ska vara tillräckligt stort för att ge plats åt all utrustning och arbetsmaterial samt för att avlasta av armar och händer. Ett djup på minst 800 mm rekommenderas för en platt bildskärm.

Bordet skall vara lätt att justera i höjdled för att passa din kroppslängd. Helst ska det vara utrustat med elmotor för att underlätta växling mellan sittande och stående arbetsställning.

Det skall finnas bra utrymme för ben och knän - inga tjocka sarger eller pelare i vägen. Med en halvljus och matt skiva undviker du att få synstörande reflexer från lampor eller dagsljus.

Kontorsstolar

Kontorsstolen ska vara stabil, vridbar och lätt att reglera sitthöjd och sittdjup på.

Ryggstödet ska kunna regleras i höjdled, vara vinklingsbart och bör vara så högt att det ger bra stöd åt skulderbladen och nacken. Samtidigt bör det vara så smalt att armbågarna inte hindras från att föras bakåt.

Hårt underlag – mjuka hjul.
Mjukt underlag – hårda hjul.

Din arbetsposition blir mindre statisk om du har tillgång till en alternativ arbetsstol eller varierar sittställningen med en låsbar gungfunktion.

Arbetsplatsmatta

Arbetsplatsmattan ska vara en avlastande som aktiverar dina små rörelser och stimulerar blodcirkulationen. Den skonar då ben, fötter och rygg, oavsett vilka skor du använder.

Stå rätt:

  • Du bör alltid undvika att lägga tyngden på armarna.
  • Bordet ska vara på en höjd som ger stöd för underarmarna men utan att du trycker upp axlarna och hänger på bordet.
  • Stå med överarmarna löst hängande utmed kroppen och med armbågarna i cirka 90 graders vinkel.

Tänk på mattan:

  • En mjuk avlastande ståmatta aktiverar blodcirkulationen, skonar dina fötter och ben, samt förhindrar att du blir trött i ländryggen.
  • Speciellt i kombination med bekväma skor på fötterna.

Bildskärmen

Bildskärmen ska vara på en armlängds avstånd, cirka 50-80 cm in på bordet, för att få ett optimalt avstånd för ögat. Placera den med övre kanten i höjd med ögonen eller aningen lägre så att arbetet kan utföras med nacken rak och blicken något nedåtriktad.

Precis som skrivbordet ska bildskärmen placeras på ett sådant sätt att du inte bländas eller får reflexer eller speglingar i skärmen från dagsljus och lampor. Använd en dokumenthållare om du arbetar alternerande mellan dator och pärm eller papper. Då belastar du inte nacken genom att titta ner utan behåller den rak.

Rött område: Ett olämpligt arbetsområde, här ska inga arbetsuppgifter utföras. Om redskap eller arbetsmaterial förvaras här så res dig alltid upp för att hämta dem.

Gult område: Ett bekvämt sträckavstånd men här är belastning på axlar och skuldror betydligt högre, förvara och hämta endast saker här.

Grönt område: Här är belastningen på kroppen låg, arbeta här för att undvika skador.

Ergonomi i fysiskt arbete

Vi har alla känt av det, värk i kroppen i alldeles för tidig ålder och oftast i samband med att man har stått, suttit eller lyft på fel sätt. Även om du har ett stillasittande arbete eller lyfter varor inne på ett lager så är det mest sannolikt att du någon gång har varit med om en felbelastning.

Läs mer om våra ergonomiska produkter för Fysisk Arbete

Arbetsbord

Arbetsbordet bör vara lätt att justera i höjdled, helst utrustat med elmotor. Dels för att snabbt kunna byta arbetsställning men framför allt för att kunna justeras efter varierande kroppslängd.
Många arbetsplatser har i dag implementerat roterande arbetsuppgifter vilket innebär att varje arbetsstation snabbt måste kunna justeras efter alla anställda. Arbetsbordet bör även vara funktionellt utrustat med verktyg och produktionsdelar nära till hands för att undvika onödiga rörelser. Placera arbetsbordet så reflexer eller speglingar från dagsljus och lampor undviks. Använd extra belysning om det behövs för att undvika ansträngning av ögon.

Arbetsstolar

En varierad arbetsposition är a och o, det är därför viktigt att ha möjlighet att även kunna sitta ner i perioder då arbetsuppgifterna tillåter.
I vissa fall är hjul på stolen obligatoriskt för lätt förflyttning medan i vissa fall kan hjul innebära ergonomiska risker. Att använda en arbetsstol med hjul på en mjuk matta minskar stabiliteten och kräver stor ansträngning vid förflyttning.
Kombinera arbetsplatsmattor med arbetsstolar med och utan hjul i verksamheten för att få en dynamisk arbetsmiljö med möjlighet till variation.

Arbetsplatsmattor

Placera ut mattor på de platser i verksamheten där de anställda står längst tid, till exempel framför packbord eller arbetsbänkar.
Fysiska yrken innebär många gånger inte bara tunga lyft utan även en hel del förflyttningar. För att lätt kunna röra sig längs med sin arbetsstation eller till övriga delar av arbetsplatsen blir arbetet under dagen till stor del stående. Oavsett skor innebär detta en stor påfrestning på ben och fötter och en arbetsplatsmatta är därför mer eller mindre obligatorisk för att avlasta.

Ergonomiska stöd

På industrier, lager och verkstäder förekommer ofta repetitiva arbetsuppgifter där liknande rörelser upprepas under längre perioder.
Arbetsmomenten är ofta begränsade och tiden för varje moment är kort. Då kan ergonomiska stöd så som stödbälten och handledsstöd krävas, för att avlasta den specifika del av kroppen som belastas extra mycket.

Stå lite bredbent nära och mitt framför det som ska lyftas.

Ta tag i det som ska lyftas, sträck på benen och i höfterna och bär föremålet nära kroppen.

Försök hålla ryggen rak och böj på knäna och i höfterna. Undvik alltid att böja och samtidigt vrida kroppen när du lyfter.

Ställ ner föremålet genom att böja på knäna och i höfterna. Håll hela tiden ryggen rak.