Varumärket Manutan har försett företag och lokala myndigheter med dagligvaruprodukter sedan 2016. För oss är hög kvalitet av yttersta vikt, eftersom materialen, hjälpmedlen och utrustningarna är avsedda att användas av anställda i deras dagliga arbete. Tillförlitliga och effektiva produkter har nämligen ett direkt samband med slutanvändarnas hälsa, säkerhet och välbefinnande. För att säkerställa att den höga kvalitetsnivån som genomsyrar hela Manutans varumärke tas alla produkter fram genom en strikt process. Våra höga krav gör att vi kan erbjuda en policy som är och förblir unik på marknaden: 10 års garanti på alla produkter och 3 års garanti på förbrukningsvaror. Thibault Brauge, Supplier Quality Assurance Manager på Manutan Group, förklarar att kvalitetsledning är en integrerad del i Manutans process för lansering av nya produkter på marknaden.
Hur ser din bakgrund ut?
Thibault Brauge: Jag har över 20 års erfarenhet inom produktkvalitet. Innan jag började jobba för Manutan Group arbetade jag inom detaljhandeln (B2C) och för internationella inköpsgrupper. Jag spenderade framförallt mycket tid i Kina där jag ansvarade för kvalitetsledningen för de produkter som tillverkades där. Det var en riktig utmaning!
Med hjälp av beprövade metoder, utbildning och ett internationellt nätverk av tjänsteleverantörer kan jag nu använda min kunskap för att hjälpa Manutan Groups kunder. I min roll som Supplier Quality Assurance Manager ansvarar jag för kvaliteten för alla Manutans egna varumärkesprodukter, från kontor till lager, inklusive industrivaror och verktyg, förpackningar, säkerhet, hygien, utomhusmiljöer och catering.
Hur kontrolleras kvaliteten hos Manutans produkter?
TB: Manutan har precis samma ansvar över sitt eget varumärke som vilken tillverkare som helst. För att säkerställa en hög kvalitet är jag involverad i alla steg i produktlivscykeln:
- Förebyggande, genom att analysera produkterna innan de släpps på marknaden.
- I efterhand, genom analys av after-sales-data (breakage rate, övergripande kundnöjdhet osv.).
För att säkerställa en ständig förbättring är det förebyggande arbetet avgörande. När vi har identifierat och kartlagt leverantören och produkten som vi planerar att sälja ser vi till att:
- Bestämma målprodukt, dvs. en produkt som kan fungera som riktmärke när det kommer till kvalitet.
- Samla in produktprover och dokumentation (dokumentation, bruksanvisning, certifieringar och etiketter osv.).
- Analysera produkten och de lika dokumenten i interna och externa tester.
Efter att dessa steg är genomförda skriver jag en fullständig rapport om den utvärderade produkten. Denna granskas sedan av upphandlingskommittén, produktcheferna, Manutans varumärkeschef och mig själv. Tillsammans avgör vi om produkten stämmer överens med Manutans varumärkeskrav och om vi så småningom kan erbjuda den till försäljning.
Sammanfattningsvis består mitt arbete av flera olika uppgifter, allt från testhantering till produkthantering (från att de anländer till att de lämnar våra lokaler), för att säkerställa att alla delar i kvalitetskedjan hanteras på ett effektivt sätt.
Vad innebär de interna produkttesterna?
TB: Den interna produkttestprocessen utförs av mig. Jag anpassar testet efter varje produkt utefter dess unika egenskaper. Jag använder alltså nya tester för varje produkt och jämför provet med den tidigare utvalda målprodukten.
Det här steget gör att man kan kontrollera följande grundläggande kriterier:
- Renlighet: Är produkten ren? Är finishen snygg? Har gjutformen lämnat några märken på plastdelarna? Är förpackningen ordentligt sammansatt?
- Montering: Är produkten enkel att montera? Är slutresultatet tillfredsställande både ur ett estetiskt och funktionellt perspektiv?
- Hållbarhet: Klarar produkten av tung belastning och hårda stötar?
- Säkerhet: Kan användarens hälsa och säkerhet garanteras under hela produktens livslängd?
Här är det viktigt att utgå från kunden. Med hjälp av min utrustning försöker jag iscensätta alla tänkbara sätt att använda produkten och jag kontrollerar dess konstruktion in i minsta detalj. Om produkten till exempel ska användas på ett kontor brukar jag använda vikter och en hammare för att se hur den klarar av att stå emot tung belastning. Jag brukar till och med slå dem mot produkten några gånger eftersom det är precis sådant den kan komma att utsättas för.
Nyligen när jag skulle testa en trappstege gick jag till och med så långt att jag delade produkten på mitten för att se hur materialen såg ut på insidan av dynorna och hur fötterna var monterade! För en sådan produkt är det nämligen ytterst viktigt att kunna säkerställa stabiliteten och hållfastheten.
Dessutom är samtliga av Manutans produkter, inklusive verktyg, FEVAD-certifierade med dual HQE (High Quality Environmental), ISO 9001-certifierade och Ecovadis-certifierade.
När använder ni er av externa laboratorier?
TB: När jag tycker att det behöver utföras ytterligare tester eller när jag inte har rätt teknisk utrustning för att kunna utvärdera en produkt, så tar jag hjälp av mitt nätverk av tjänsteleverantörer. Beroende på vilket typ av test som behöver genomföras (mekaniskt, elektriskt, osv.) kontaktar jag ett specifikt laboratorium och ber dem rekommendera testmetod och sedan genomföra det föreslagna testet.
Ett av våra senaste uppdrag var för ett elektriskt system för kontor. Vår utmaning där var att säkerställa ett elektriskt system som skulle fortsätta att fungera i 10 år, helt i linje med vår garanti. Efter att ha utfört de grundläggande testerna internt gav jag en tjänsteleverantör i uppdrag att testa produktens livslängd under verkliga förhållanden. Vi placerade därför produkten i en ugn inställd på 45 °C och med en viss luftfuktighet. Därefter simulerade vi 10 års användning, i koncentrerade cykler, med en vikt på cirka sextio kilo placerad på bordet!
Det är tack vare denna form av kompromisslösa kvalitetskontroll, där vi noggrant väljer ut våra leverantörer i kombination med en omfattande produktanalys, som vi kan ge Manutans produkter en garanti på 10 år.